• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ 
  • کد خبر : ۷۲۷۳
دکتر آرمین اکبری، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:
گوش پاك كن، باعث فرو رفتن بیشتر جِرم در گوش می شود

هر چند گوش پاک کن، یک وسیله نظافتی گوش است، اما باعث فرو رفتن بیشتر جِرم در آن می شود. جِرمِ گیر افتاده در گوش، همراه با خود، قارچ و باکتری را از قسمت بیرونی به داخل گوش منتقل می کند و باعث عفونت آن می شود. گوش پاکن همچنین باعث ترکیب بیشتر غدد چربی و در نتیجه، تولید بیشتر جِرم گوش می شود.

دکتر آرمین اکبری، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین با گفتن این مطالب، اظهار کرد: جِرم گوش، حاصل عملکرد غدد چربی موجود در پوست کانال گوش است که نقش حفاظتی از پوست این کانال را بر عهده دارد و از خشکی و خارش گوش جلوگیری می کند.

بنا به اظهار این پزشک شاغل در مرکز آموزشی و درمانی قدس، این چربی به طور عادی با حرکت سلول های سطحی پوست کانال، به طور خودکار خارج می شود. وی افزود که تجمع بیش از حد و سفت شدن این چربی، باعث تشکیل جِرم گوش می شود که منجر به بروز علایمی، مثل: احساس کاهش شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه درد و خارش می شود.

دکتر اکبری اظهار کرد: اگر جِرم گوش تحت درمان قرار نگیرد، باعث بروز عفونت گوش خارجی می شود. وی روش درمانی خارج کردن جِرم گوش را استفاده از ساکشن دانست و گفت: امروزه خارج کردن جِرم گوش به روش فشار بالای  آب بخاطر ریسک پاره شدن پرده گوش و همچنین ایجاد سرگیجه و درد شدید در افرادی که پرده گوششان سوراخ هست، توصیه نمی شود.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، تأکید کرد که بیماران به هیچ عنوان نباید اقدام به خارج کردن جِرم توسط گوش پاک کن کنند؛ زیرا علاوه بر آسیب رساندن به پرده گوش و کاهش شنوایی، شستشوی گوش را مختل می کند.

دکتر اکبری هشدار داد: در صورت بروز علایمی، مثل: احساس پُری و وزوز گوش و یا سرگیجه، لازم است که بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا اقدامات ذکر شده توسط متخصص این رشته انجام شود.          

 

امتیاز :  ۳.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0