• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ 
  • کد خبر : ۱۴۹۱۷
متخصص طب کار و بیماری های شغلی:
موارد ابتلا به آسم، با افزایش سن، كاهش می یابد

دکتر زهره یزدی، متخصص طب کار و بیماری های شغلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در جمع 50 تَن از مدیران و کارشناسان بهداشت حرفه ای شاغل در صنایع شهرستان قزوین با گفتن اینکه بیشترین موارد آسم، در سن سه سالگی بروز می کند، بیان کرد: 50 درصد موارد قبل از 10 سالگی، و یک سوم قبل از 40 سالگی رخ می دهد. وی افزود که با افزایش سن، موارد ابتلا کمتر می شود.

این متخصص طب کار و بیماری های شغلی گفت: نسبت ابتلای مذکر و مؤنث در دوران کودکی، دو به یک است که این نسبت جنسی، در 30 سالگی برابر می شود.

دکتر یزدی، عوامل ایجادکننده آسم را استعداد ژنتیکی، مکانیسم اپی ژنتیک، رژیم غذایی، آلرژن ها، شغل و چاقی دانست و مواردی مانند: مصرف استامینوفن، نارس بودن، وزن کم هنگام تولد، مدت شیردهی، سن مادر و تحرک نداشتن را از دیگر عوانل تأثیرگذار بیان کرد.

متخصص طب کار و بیماری های شغلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، علائم آسم را شامل: خِس خِس سینه،  تنگی نفس، سرفه، حمله حاد معمولی بیشتر در شب ها و سخت شدن تنفس به طور شنیداری و احساس انقباض در قفسه سینه دانست که اغلب با سرفه غیرمولد همراه است.

دکتر یزدی با اشاره به روش‌های تشخیص انواع آسم به ویژه آسم شغلی، موارد طبقه بندی آسم ناشی از کار، علل آسم شغلی، مکانیسم های احتمالی و عوامل تعدیل کننده خطر آسم شغلی را تشریح و بر پیشگیری از بروز این بیماری در صتایع تأکید کرد.

گفتنی است، این نشست، به مناسبت هفته سلامت و روز جهانی بهداشت حرفه ای در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان قزوین برگزار شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0