• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ 
  • کد خبر : ۱۴۹۱۲
آسم ورزشی را بیشتر بشناسیم

به گفته مریم ستاری، کارشناس بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین، آسم يكي از بيماريهاي بسيار شايع ریوی میباشد يكي از چهره هاي باليني اين بيماري، آسم ورزشي و يا آسم ناشي از فعاليت ميباشد كه ميتواند در افراد آسمي و يا افراد به ظاهر سالم و ورزشكار بروز نمايد.

وی با گفتن اینکه پيشگيري از این بيماري به ويژه در ورزشكاران حرفه اي هدف اصلي از درمان اين بيماري است؛ اظهار کرد: روش هایي مانند  گرم كردن و سرد كردن مناسب قبل و بعد از ورزش، استفاده از ماسكهاي مخصوص به ويژه در شرايط جوّي خاص، ورزش در هواي با رطوبت مناسب، ولي، موثرترين روش استفاده از القاي دوره مقاوم مي باشد.

آسم ناشی از ورزش چیست

ستاری تصریح کرد تقريباً تمام بيماران مبتلا به آسم، حداقل در هنگام ورزش شديد در هواي سرد و خشك، دچار علايم تنفسي مي شوند و آسم ناشي از ورزش، وضعيتي است كه در آن فعاليت بدني شديد باعث تنگ شدن حاد راههاي هوايي در افرادي مي گردد كه راههاي هوايي آنان واكنش پذيري بالايي دارند.

 

آسم ورزشی بیشتر  در کودکان و جوانان دیده می شود

کارشناس مباره با بیماری غیرواگیر اشاره کرد که آسم ناشي از ورزش، بيشتر در كودكان و جوانان به علت بالا بودن سطح فعاليت بدني آنان ديده مي شود. بيماران مبتلا به آسم ناشي از ورزش معمولاً ميتوانند فعاليتهاي شديد را به انجام برسانند.

وی گفت: شدت آسم ناشي از ورزش، هم به نوع ورزش و هم به محيط بستگي دارد: هر چه ورزش شديدتر باشد، حمله آسم شديدتر است؛ اگر هواي دمي سرد يا خشك باشد، انسداد بيشتر است.

علايم آسم ناشي از ورزش مشابه آسم ناشي از ساير محركها است

این کارشناس بیان کرد که علايم آسم ناشي از ورزش مشابه آسم ناشي از ساير محركها است و شامل خِس خِس، تنگي نفس، سرفه و احساس سنگيني قفسه سينه ميشود؛ اما ورزش باعث انسداد شديد يا طولاني راههاي هوايي و نياز به بستري شدن در بيمارستان نمي گردد.

با آسم ناشی از ورزش چه كنیم؟

ستاری گفت: با يك دوره گرم كردن كوتاه "6 تا 10  دقیقه ای " ميتوانيد عواقب انسدادي فعاليت شديد را كاهش دهيد. هپارين استنشاقي نيز ميتواند از آسم ناشي از ورزش پيشگيري كند. براي كنترل مؤثرتر ميتوانيد از داروهايي استنشاقي و 10 تا 15 دقيقه قبل از ورزش استفاده كنيد مايعات فراوان بنوشيد. در هواي سرد از ماسك يا روسري استفاده كنيد. - اگر در حين ورزش علايم آسم ايجاد شد، ورزش را متوقف كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه روش صحيح استفاده از داروهاي استنشافي را فرا گرفته ايد.

 ورزش هايي كه در آنها دوره هاي فعاليت به صورت متناوب صورت مي پذيرد برای مبتلایان به اسم مناسبت تر است

کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر عنوان کرد: با درمان صحيح، افراد مبتلا به آسم ناشي از ورزش ميتوانند در هر ورزشي شركت كنند اما برخي از ورزش ها مناسب تر است مانند شنا، ژيمناستيك ، كُشتي ، پياده روي، دوچرخه سواري تفريحي، دو و ميداني به صورت كوتاه مدت ،كمتر باعث ايجاد علايم آسم مي گردند

به گفته ستاری، شنا حتي آثار مثبت بسياري براي مبتلايان به آسم دارد. محيط گرم و مرطوب، انقباض عضلات بالاي بدن و وضعيت افقي بدن در حين شنا همگي ميتوانند به حركت موكوس از قاعده ريه به بالا كمك كنند. از طرفي در تمام طول سال امکان استفاده از استخر وجود دارد.

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۳

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0